in

De 4 facetten van een Business Model

Eerder sprak ik al over het business model als bouwsteen van een organisatie. Maar wat is nu eigenlijk een business model? In dit artikel bespreek ik kort de 5 facetten van een businessmodel en welke rol marketing hier in speelt.

1. Customer Value (waarde)
In het hart van het businessmodel ligt de customer value. Dit facet beschrijft wat jouw bedrijf precies voor waarden levert aan de klant. Een waarde die je levert zou bijvoorbeeld gemak kunnen zijn, of geluk. Customer Value is dus nog niet een beschrijving van je product, het is puur dat wat jouw product als voordeel of winst heeft voor de klant.

2. Resources (assets en capabilities)
Dit facet van het businessmodel bepaalt welke resources jouw organisatie in huis heeft. Je kan hierin assets en capabilities onderscheiden. Assets zijn materiële in immateriële bezittingen van een bedrijf. Denk aan kennis, gebouwen of merken. Capabilities is in feite het inzetten van de assets door de mensen in de organisatie. Eigenlijk is het de wijze waarop een organisatie in staat is om assets in te zetten. Hoe unieker en lastiger te kopiëren jouw assets en capabilities zijn, des te groter is de kans dat je een unieke klantwaarde en product kunt leveren.

3. Customer Interface
Je weet welke waarde je gaat leveren en welke resources je in huis hebt. De vraag is nu, op welke manier gaan wij de waarde bij de klant afleveren? Je bepaalt via welke Customer Interface jouw waarden bij de klant terecht komen. We hebben het hier dus over kanalen. Dit kan een distributiekanaal zijn maar ook een communicatiekanaal. De Customer Interface geeft dus alle kanalen weer waarop klanten jouw waarden kunnen verkrijgen.

4. Revenue Model
De Resources van jouw bedrijf kosten geld. De Customer Interface levert geld op. Dat bepaalt wat de uiteindelijke winst is voor een organisatie. Bij het maken van een revenue model staat 1 ding centraal: Hoe ga je geld verdienen met dat wat je doet. Er zijn allerlei manieren waarop je een revenue model kan inrichten en hier is ook veel over geschreven. Denk aan Free van Chris Anderson. En niet te vergeten het beroemde revenue model van de scheermesjes…

De positie van Marketing in het Business Model
Met welke facetten van het business model houdt de marketer zich het meest bezig? Dit zijn vooral (maar niet uitsluitend) de facetten 1 t/m 3. De marketer bepaalt welke klantwaarde geleverd gaat worden, met welke resources en via welke interface. Marketeers in hart en nieren zijn bijvoorbeeld de oprichters van Skype. Zij hebben laten zien heer en meester te zijn in het vergaren en inzetten van unieke assets en capabilities, via een unieke customer interface. Nu is de techniek van internetbellen niet zo revolutionair, maar in de begindagen van Skype was dat het zeker wel.

Er zijn veel boeken geschreven die inspireren om tot een goed business model te komen. Zelf kan ik Business Model Generation van Alexander Osterwalder warm aanbevelen.

 

Written by Robert

Robert van Eekhout is ondernemer en oprichter van Van Ons Web & App Development in Amsterdam. Hij is ook commissaris bij Hotel Casa Amsterdam. Volg hem op Twitter: @Robertvane

3 Comments

Leave a Reply

    3 Pings & Trackbacks

    1. Pingback:

    2. Pingback:

    3. Pingback:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    The Other Side of Innovation

    Kans versus Impact